09396419664
info@webexpertz.ir

عنواین مهم مقاله

Created by potrace 1.10, written by Peter Selinger 2001-2011
Created by potrace 1.10, written by Peter Selinger 2001-2011
Created by potrace 1.10, written by Peter Selinger 2001-2011
Created by potrace 1.10, written by Peter Selinger 2001-2011

SEO

Created by potrace 1.10, written by Peter Selinger 2001-2011
Created by potrace 1.10, written by Peter Selinger 2001-2011

طراحی رابط کاربری یا طراحی گرافیکی ( طراحی UI UX)

UI یا رابط کاربری ایجاد یک محیط کرافیگی مناسب و ساده برای کاربران بر بستر صفحات وب و طراحی سایت میباشد.
UI یا رابط کاربری ایجاد یک محیط کرافیگی مناسب و ساده برای کاربران بر بستر صفحات وب و طراحی سایت میباشد.

طراحی رابط کاربری UI یا طراحی کرافیگی سایت این عنوان و جملاتی است که در طراحی سایت برای استفاده و بهینه سازی سایت و صفحات وب باید از خود پرسید و به ان فکر کرد. شاید در نگاه اول این دوتا تفاوت چندانی نداشته باشند اما در عمل بین طراحی گرافیگی سایت و یک طراحی با رابط کاربری برای استفاده اسان کاربران میتواند تفاوت ها و ایضا همبستگی وجود داشته باشد.

این دو واژه با انکه در طراحی با همدیگر تفاوت های دارن اما هردو به بخش گرافیکی سایت و محیطی که کاربر مستقیما با ان در ارتباط است مرتبط میشوند.

شما در بخش طراحی گرافیگی سایت در واقع به جلوهای بصری و استفاده ا زالمان های زیبا برای جذاب کردن سایت خود، در نگاه اول مخاطبان میپردازید.

اما در طراحی یک رابط کاربری UI شما در واقع در کنار یک یک طراحی گرافیکی  باید به نحوهی استفاده کاربر از سایت و صفحات وب و طراحی گرافیگی سایت جهت ایجاد یک ارتباط خوب و سریع  و محیط کاربری جذاب و در عین حال کاربردی برای مخاطبان و کاربران با سایت باید بپردازید. در این بخش باید بک محیط کاربردی و در عین حال ساده و روان و زبیا برای مخاطب ایجاد کنید.

طراحی رابط کاربری

طراحی رابط کاربری User Interface Design در واقع به محیط گرافیکی سایت و ارتباط سریع و اسان کاربران با صفحات سایت برای استفاده راحت میپردازد. در واقع UI  به بخشی از سایت میپردازد که مستقیما با کاربران در ارتباط است.

طراحی رابط کاربری یا طراحی گرافیکی

هر طراحی کرافیگی نمیتواند یک طراحی UI باشد. یک طراحی با رابط کاربری مناسب فراهم کننده محیطی ظاهری و گرافیکی سایت است که کاربران با ان در ارتباط هستند. در واقع یک رابط کاربری باید بتواند خواسته های کاربران را به صورت اسان و واضح در اختیار انها قرار بدهد. اما اگر یک طراحی گرافیگ هر چند با جذابیت بالا باشد اما اگر نتواند خواسته های کاربران را فراهم کند در واقع باعث دفع کارابران و افت رنک سایت میشود. تفاوت این دو در این است.

UI  با اینکه مستقیما با بخشی که کاربران با ان سرکار دارند در ارتباط است که همان محیط و طراحی گرافیکی سایت است اما در کنار یک طراحی گرافیکی  وظیه ان ایجاد یک بستر  زیبا و در عین حال ساده و روان برای ارتباط کاربران میباشد.

UI هم با طراحی کرافیگی سایت در ارتباط است اما کاربرد سایت را برای کاربران اسان میکند
UI هم با طراحی کرافیگی سایت در ارتباط است اما کاربرد سایت را برای کاربران اسان میکند

UI چیست

همانطور که از تعاریف فوق مشخص است طراحی UI همان بخش کرافیگی سایت است یعنی بخشی که در ان به طراحی سایت میپردازیم و در طراحی سایت  به منوها و بخش های مختلف منو ، رنگ ها و تم ها، دکمه ها، بدنه، ساید بار، دسترسی ها به صفحات مختلف و… ، فرم ها    و … برای ایجاد سایت و دسترسی سریع و اسان کاربران پرداخته میشود.

طراحی UI همان بخش کرافیگی سایت است یعنی بخشی که در ان به طراحی سایت میپردازیم
طراحی UI همان بخش کرافیگی سایت است یعنی بخشی که در ان به طراحی سایت میپردازیم

وظایف طراح UI

همانطور که گفتیم طراحی UI یا طراحی رابط کاربری همانطور که از اسمش مشخص است  بخش بصری سایت را در برمیگرد و محیط کرافیگی سایت هدف اصلی ان میباشد که بستری برای ایجاد محیط مناسب و ساده و برای کاربران فراهم و یک محیط گرافیکی زیبو در عین حال مناسب جهت بهره بری سریع کاربران خواهد ساخت بر همین مبنا میتوان به مراحل و اصول زیر اشاره نمود.

بررسی و هدف سایت

برای داشتن یک محیط مناسب و نیازهای کاربران و رفع اسان و سریع حواسته های انها باید دانست که هدف از ایجاد سایت چیست؟! و اهداف کارفرما در پروژه و داشتن سایت چیست؟ و اینکه خدمات ان برای فروش و ارائه به کاربران چه چیزهای میباشد؟ مهم است و طبق ان باید به ایجاد صحات وب پرداخت. بر اساس هدف و نوع خدمات باید به فکر طراحی بود.

داشتن الگو و ساختار

باید بر مبنای اهداف تعریف شده به ایجاد منوها و صفحات پرداخت و از ایجاد المان های اضافی که باعث شلوغ شدن صفحات و سردرگمی کاربران میشود خود داری کرد و اهداف مشخص داشته باشید تا کاربران به اسانی بتوانند به نیازهای خود دست یابند.

عدم پیچیدگی

منظور از عدم پیچیدگی این است که محیط طراحی شده در عین زیبای که دارد برای کاربر قابل فهم باشد کار با ان اسان باشد و کاربر سردرگم نشود و به راحتی بتواند در محیط سایت به جست جو و رفع نیاز خود بپردازد.

ایجاد دسترسی سریع

در این بخش باید نیازها کاربران با توجه به اهداف سایت سنجیده شود تا بتوان به انها دسترسی اسان بنا به خواست انها  بر اساس خدماتی که در سایت ارائه میشود داد. در واقع به کاربران چیزی که لازم  دارند و قابل دیدین باشد را نشان داد تا کاربران بتواند به صورت اسان و سریع به نیاز خود دست یابند.

در واقع یک تجربه خوب از دسترسی اسان به خدمات، خود به خود، باعث جذابیت سایت برای کاربران میشود که این جذابیت در افازیش رنک سایت وببرندینگ و… بشدت خود را نشان میدهد در عین حال داشتن یک تجربه خوب از کاربری سایت خود باعث ایجاد یک ذهنیت و بستر برای بازگشت کاربران به سایت خواهد شد که خود ایجاد این تجربه در مبحث UX و در یک مقاله جداگانه به صورت مفصل بحث خواهد شد.

UI & UX مبنای ایجاد بستر مناسب و یک تجربه وطراحی سایت مناسب برای صفحات وب میباشند.
UI & UX مبنای ایجاد بستر مناسب و یک تجربه وطراحی سایت مناسب برای صفحات وب میباشند.

کاربردی بودن برای کاربران

باید نیاز کاربران برای دست یابی به خدمات و محصولات مورد نیاز انها سریع و اسان رفع شود.

بهینه سازی و UI

با توجه به مباحث گفته شده در واقع ما با مباحث بهینه سازی SEO  صفحات داخلی سایت هم سرکار داریم. در مقالات قبلی به تاثیر بهینه سازی صحیح و استفاده مناسب برای کاربران پرداخته شد و به طور مفصل راجب ON-PAGE SEO و تاثیر ان در طراحی یک رابط کاربری مناسب و طراحی میحط گرافیکی و سایر مسال سایت و صفحات وب و رعایت مبنای ایجاد صفحات مناسب و جذاب و بیهنه سازی صفحات داخلی سایت برای کاربران پرداخته شد.

در طراحی UI یا رابط کاربری نیز باید به یک ایجاد یک محیط گرافیگی جذاب و در عین حال ساده و روان و کاربردی برای کاربران دفت کنید و باعث رفع نیاز انها و دسترسی سریع به خدمات نیازهای انها و هم زمان باعث جذب انها و ایجاد مشتریان دائمی در سایت شوید. در واقع شما با ایجاد یک محیط و بستر مناسب باعث ایجاد بک ارتباط مناسب بین کاربر و سایت خواهید شد که خود این امر در بالا امدن رنک سایت، جذب مشتریان و کاربران، ایجاد ذهنیت قابل قبول برای بازگشت دوباره به سایت، ایجاد یک نام نیک برای سایت، و… خواهید شد و ui در امر بهیبنه سازی سایت نیز میتواند موثر باشد.

UI و وب برندینگ

ارتباط این دو مبحث باهم در این است که شما با ایجاد بستر مناسب برای کاربران و در روند برند سازی و وب برندنیگ و مبحث وب برندینگ برای رسیدن به یک نام و یک شناسنامه در واقع باعث جذب کاربران برای استفاده پر تعداد و مدوام از سایت میشوید. این امر باعث میشود تا در روند وب برندینگ بین کاربران و انهای که خواستار خدمات شما هستند به راحتی به برندی تبدیل شوید که انها بخواهند برای استفاده سریع و دست یابی و خدمات و محصولات وارد صفحات سایت شما شوند و به رفع نیاز خود بپردازند.

در واقع یک رابط کاربری مناسب میتواند شما را تبدیل به یک نام و برند با داشتن زمینه ی ذهنی مثبت و دیدگاه مثبت کاربران بر بستر وب و صفحات وب بکند که این امر باعث جذب دوباره انها خواهد شد.

در فوق به مباحثی کلی راجب UI  و ارتباط ان برای طراحی سایت به صورت خلاصه پرداخته شد در واقع شما با ایجاد یک محیط کاربردی و کاربری مناسب بر بستر سایت و یک طراحی کرافیگی جذاب اما در عین حال ساده و روان میتوان گفت که به یک طراحی UI  پرداخته اید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از

3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سامان
1 سال قبل

آیا UI UX نیاز به کدنویسی دارد؟

مدیر
پاسخ به  سامان
1 سال قبل

خیر اما در صورتی که کد نویسی هم بلد باشید خیلی بهتره

3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x